東北大学 大学院教育学研究科・教育学部

  • アクセス
  • お問い合わせ

News & Topics TU-EDU Talks 2024 第2回「未来の教育のための教師教育」を開催しました。

TU-EDU Talks 2024 第2回「未来の教育のための教師教育」を開催しました。

2024.05.25

Inclusive and quality education for all has been recognized as one of most important goal for sustainable development. Teacher and teacher education have become key factors for building such education for all. With the newly launch Global Report on Teachers, we were pleased to invite Mr. Robert Parua (Programme Specialist for Education, UNESCO Beijing) to introduce UNESCO’s initiatives for teacher education and talk about the new report to 40 students of Asia Education Leader Course from four universities in Asia-Pacific region on May 24, 2024.

すべての人に包括的で質の高い教育を」は、持続可能な開発のための最も重要な目標の一つとして認識されています。教師と教師教育は、そのような万人のための教育を構築するための重要な要素となっています。2024年5月24日、アジア太平洋地域の4大学から集まったアジア教育リーダーコースの学生40名を対象に、ロバート・パルア氏(ユネスコ北京教育プログラムスペシャリスト)をお招きし、ユネスコの教員教育への取り組みを紹介するとともに、新報告書についてお話しいただきました。

In the open lecture, Mr. Parua introduced UNESCO Teacher Education Programs in the paradigm shift of the global development strategies. Then, he talked about the new report on teachers in details which include teacher shortages, strategies to address teacher shortages, transformation of teaching profession, monitoring teacher shortages, expenditure for teachers, and international cooperation for solving global teacher shortages.

公開講座では、パルア氏が、世界的な開発戦略のパラダイムシフトにおけるユネスコ教師教育プログラムを紹介しました。続いて、教員不足、教員不足に対処するための戦略、教職の転換、教員不足のモニタリング、教員への支出、世界的な教員不足を解決するための国際協力など、教員に関する新しい報告書について詳しく説明しました。
In the 2nd session, participants were divided into six groups to discuss the question “What qualities do you think are essential for a teacher?” They shared their opinions and experiences of teacher and teacher education in different social contexts. In the end of the session, each group made short presentations on the key qualifications which are needed for a teacher.

第2部では、参加者が6つのグループに分かれ、"教師に必要な資質は何か?"という質問についてディスカッションを行いましたた。様々な社会的背景の中で、教師や教師教育についての意見や経験を共有しました。セッションの最後には、各グループが教師に必要な資質について短いプレゼンテーションを行いました。

This session provided us a good opportunity to deepen our standing of teacher education and the challenges. It also enabled our students who are major in education to reconsider their roles in building inclusive and quality education for all.

このセッションは、教員教育についての理解を深める良い機会となりました。また、教育学を専攻している学生たちにとっても、すべての人に包括的で質の高い教育を提供するための自分たちの役割を再考する良い機会となりました。