2024年8月12日、東北大学大学院教育学研究科とユネスコ東アジア地域事務所(UNESCO北京事務所)の協力に関する覚書が、UNESCO北京事務所の夏Dr. Shahbaz Khan所長と東北大学教育学部長・大学院教育学研究科研究科長の小島秀樹教授によって北京で正式に調印されました。 東北大学教育学部・大学院教育学研究科からは劉靖准教授、学生代表8名、UNESCO北京事務所教育プログラムオフィサーのRobert Parua氏、自然科学プログラムオフィサーの杉浦愛氏が出席しました。本覚書の締結は教育、科学、文化、持続可能な開発プログラムの分野における両機関の協力のための強固な基盤を築くものです。この覚書は、国連教育変革、国連の持続可能な開発目標(SDGs)、特に持続可能な開発目標4(SDG4)、教育2030アジェンダに対する両機関の強いコミットメントを強調します。両機関の戦略的パートナーシップは、気候変動、海洋科学、環境保護、持続可能な開発のための教育、教員養成、災害リスク軽減の分野に焦点を当て、ユネスコと日本の東北大学の技術的専門知識と経験を最大限に活用することが期待されます。調印式後、出席された学部生7人による日本の教育制度、教員の現状、ICTと教育の融合、課外活動についてのプレゼンテーションも行われました。 参加者は日本の教育の現状とユネスコの活動について議論し、今後の協力に向けた貴重な洞察を得ました。意見交換での活発な対話と意見交換により、両機関の緊密な協力関係がさらに強化されました。
On August 12, 2024, a Memorandum of Understanding on cooperation between the Graduate School of Education, Tohoku University and the UNESCO Regional Office for East Asia (UNESCO Beijing Office) was officially signed in Beijing by Dr. Shahbaz Khan, Director of UNESCO Beijing Office, and Professor Hideki Kojima, Dean of the School of Education and Graduate School of Education, Tohoku University. Associate Professor Jing Liu, eight student representatives from the School of Education and Graduate School of Education at Tohoku University, Mr. Robert Parua, Education Program Officer at UNESCO Beijing Office, and Dr. Ai Sugiura, Natural Science Program Officer at UNESCO Beijing Office were in attendance. The signing of this MOU lays a solid foundation for cooperation between the two organizations in the areas of education, science, culture, and sustainable development programs. The MOU underscores the strong commitment of both institutions to the UN Education Transformation, the UN Sustainable Development Goals (SDGs), especially Sustainable Development Goal 4 (SDG4) and the Education 2030 Agenda. It is expected that the strategic partnership between the two organizations will focus on the areas of climate change, marine science, environmental protection, education for sustainable development, teacher training, and disaster risk reduction, making the most of the technical expertise and experience of UNESCO and Tohoku University in Japan. The signing ceremony was followed by presentations by the seven undergraduate students in attendance on the Japanese education system, the current status of teachers, the integration of ICT and education, and extracurricular activities. Participants discussed the current state of education in Japan and UNESCO's activities and gained valuable insights for future cooperation. The active dialogue and exchange of views during the exchange of opinions further strengthened the close cooperation between the two organizations.